Seg dag

Idag har vart en seg dag då min mamma igår förkunnade mig om att hon i alla fall inte går någonstans(utanför basen) förrän städandet av vår gamla lägenhet var klart. Den goda nyheten är att det är klart - den dåliga är att det inte blev klart förrän för 1 timme sedan. Jag har fått dras på basen ytterligare en dag till mitt eget förtret. Vill ut härifrån. Visst skulle jag kunna dra iväg själv men hur kul är det - Seoul är ju inte min hometown så att säga - plus att det skulle vara elakt mot mamma som skulle få städa allt själv. Så de senaste dagarna har jag hjälpt mamma att städa - delar av lägenheten i alla fall. Igår var jag i och för sig utanför basen - i kvarteret närmast - på Itaewon. Jag har fixat jobb nu. Jag ska lära korenanska barn om mitt hemland - Sverige. Det som är bra är att jag kan ju ganska mycket om Sverige - jag är ju svensk. Det som är lite jobbigare är att vi inte kan kommunicera med varandra - verbalt så att säga. Jag pratar svenska och barnen pratar koreanska och nej - de kan inte engelska. De är mellan 4 och 8 år så jag får väl mima och spela lite teater så tycker de väl att jag är rolig åtminstånde.

Var på bio idag föresten. Såg den "nya" bondfilmen - basen är inte så uppdaterade på nya biofilmer men det är i alla fall gratis - men det var inte det viktiga! Det jag skulle komma till är att jag inte blir riktigt klok på amerikaner. Nu syftar jag inte på att de kör värsta "hjältegrej" - reklamerna på tv för US.ARMY, att Emma varje morgon i klassrummet måste stå och sjunga den amerikanska nationalsången utan för att jag som biobesökare måste stå upp innan filmen börjar och kolla på en videosnutt som visar samma typ av "hjältegrejer" som reklamerna på tv - ni vet barn som bärs, händer som skakas, lyckliga människor etc - till den amerikanska nationalsången. Alla amerikaner runt om mig håller högerhanden på hjärtat och blundar - detta är deras sång. Amerikaner är verkligen jättetrevliga - i alla fall de på basen - men de har nog en liten släng av hybris i sig allihop. Men jag gillar dem ändå!

Peace Out


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0